Våffeldagen, Vårfrudagen och Jungfru Marie Bebådelsedag

Kärt barn har många namn. den 24 mars är det våffeldagen.

Hur kommer det då sig att vi har en våffeldag blev jag att fundera på, så jag var givetvis tvungen att googla det och här är svaret:

Vi äter våfflor på jungfru marie bebådelsedag, som inträffar mellan den 22-28 mars.
våffeldagen kallas även Vårfrudagen, detta för att förr  kallades Jungfru Maria "Vår fru"
Man tror sedan att dagen blev att kallas våffeldagen pågrund av ett hörfel, vårfru uppfattades som våfflor


När man började grädda våfflor på järnspis i slutet av 1800-talet skapades det våffeljärn som funnits kvar ända till vår tid: det runda våffeljärnet med hjärtan.

Jag fick ett våffeljärn i födelsedagspresent, så nu kan jag äntligen göra våfflor själv!
Till våfflorna vill jag ha en god sylt och lite vispad grädde och även glass är gott på. J vill ha sylt och glass.

Jag och J har bjudit hit mamma och pappa på våfflor, så då bjuder vi på hallonsylt, grädde och glass.
Vi gör vår våffelsmet själva, dels fr att vi nästan alltid gör våra smeter själva vad det än är och dels för att J är laktosintolerant och inte kan äta den våffelsmet man gör på pulver. (Jag kommer lägga ut receptet i ettt annat inlägg)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback