Dag 5: Vad är kärlek?


Enligt Svenska Akademiens ordbok betyder kärlek:  "en stark känsla. Böjelse för någon med en önskan om föremålets lycka och välgång. Glädje och tillfredsställelse över att befinna sig i denna persons närhet och att göra honom eller henne till lags. Innerlig tillgivenhet."  Det tycker i alla fall jag är en ganska bra beskrivning på något som är så svårt att beskriva.

Vad gör kärleken med oss? Rent fysiskt sätts kemiska processer igång när vi blir förälskade. Mängden av serotonin som är en signalsubstans sjunker i hjärnan. Normalt skulle det framkalla depression, men den som är förälskad blir istället maniskt upptagen av den utvalda. Hjärnan producerar även dubbelt så mycket fenyletylamin än normalt, det leder till att man nästan får en upprymd känsla. Dopamin utsöndras i hjärnstammen som hjärnans egen belöning för att vinna den utvaldas gunst.  Det ger en känsla av lycka som den älskande stimuleras till att uppleva på nytt.

Kärlek för mig är den värme som jag får av de jag älskar. När det gör ont inuti en när den jag älskar far illa, på ett eller annat sätt, liten som stor . Lyckan jag känner när jag får priveliget att vara med de jag älskar. Saknade jag känner när jag är borta från de jag älskar.

Kärleken är för mig att se glädjen i någons ögon när han eller hon ser mig.
Kärleken är för mig att han bär mig till sängen när jag somnat i soffan för han inte vill att jag ska vakna.

Kärleken är de små sakerna man gör för varandra, både i vardagen och vid speciella tillfällen.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback