Grodkungen & Askungen

Idag är det varmt och skönt här, man kan gå utan jacka! Dock blåser det lite kallt så när jag och J går på promenad sen så får det bli en tjockare tröja. Han måste tvätta klart bilen först, den såg ut som en dammråtta juh, man skäms ju för att åka och hämta mamma och pappa i den!

Bilden ?http://kickis.blogg.se/images/grodprins_m_1139344763.jpg? kan inte visas, då den innehåller fel.


Ska läsa sagan "Grodkungen" för andra gången om en stund, ska lära mig den utantill(inte ordagrant då), kan i stora drag vad den handlar om, men jag måste få in alla olika detaljer.

Jag har fick reda på att askungen (som exempel), den filmen och boken som jag läst i hela mitt liv är förkortad!
läste orginalet igår (kände igen den så jag måste ha läst den förut, men aldrig när jag var liten). Balen varar i tre dagar och hon går alla tre dagarna och glasskon är egetligen en guldsko. Sen är slutet rätt grymt då två duvor pickar ut ett öga på de två styvsystrarna.
Förstår att de hoppade över det där och gjorde en mer barnvänlig variant. Sen när jag tänker efter så förstår jag varför de gjort balen till en gång istället för tre, barn tröttnar ganska snabbt på att höra samma sak upprepas tre gånger.

En fråga till er: Hur får askungen sin balklänning i boken? Är det av en Fe´?

http://www.plantamemory.com/plantart/accent/brshshoe_150-179.jpg Bilden ?http://www.smidigt.se/wp-content/gold_shoe.jpg? kan inte visas, då den innehåller fel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback