Skaldjurspaj

För några veckor sedan överraskade jag J med hans favoritpaj, nömligen skaldjurspaj.
Nu tänkte jag dela med mig av receptet samt delta i
Kalasgotts månads-mat-utmaning.




(Jag tycker inte om räckor så det är bara musslor på ena sidan)


Detta receptr är för en långpanna, jag delade det på tre för att få det till en rund pajform.

Skaldjurspaj 10-12 port:


Deg:

4,5 dl vetemjöl
4,5 dl grahamsmjöl
225 g smör/Margarin
6 dl (300g) riven mellanlagradost
9-10 msk vatten

Fyllning:

300g champinjoner
400g grovriven mellanlagrad ost
1 tsk paprikapulver

Äggstanning:

10 ägg
4 dl kokt avsvalnad mjölk
2 tsk salt
1-2 dl torrt vitt vin

Dekoration:

1-2 burkar (á 225g) musslor
500g räkor
1 dl torrt vitt vin
1 dl finklippt dill

Gör degen i en matberedare och låt den sedan  svalna. Kavla ut den så den passar formen (30x40 cm). Picka botten och täck kanterna kanterna med aluminumfolie (så att inte kanterna bränns). Förgrädda 10 min 200 grader)

Gör under tiden äggstanningen, vispa ihop ingredienserna.

Lägg champinjonerna i botten och strö över den rivna osten, krydda med paprikapulver. Häll över äggstanningen och grädda i ca 30 min eller till den stannat.

Värm skaldjuren i vinet (ej koka). Rör i dillen. lägg på skaldjuren precis innan den ska serveras. Servera med en god sallad.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback