Lyssnar aldrig folk?

Jag blev att fundera på en sak här om dagen. Lyssnar inte folk på vad andra människor säger?
Vet inte om det känns extra självklart för mig att lyssna på människor för att jag läser det jag läer, till lärare.
Även innan jag började läsa så både pratade jag och lyssnade på barnen, och frågade vad de ville utan att ge alternativ.
Ofta är det så att barnen får val att välja mellan när man frågar vad de vill.

Men många lärare är dåliga på att lyssna på barnen, man tror att man vet vad de vill. Detta borde alla enligt mig försöka ändra på då man låter barnen få känna och lära sig hur demokrati ska gå till. Det står ju i läroplanen att vi ska lära dme demokrati, men det är oftast som jag tifdigare skrev val mellan olika saker. Vi lär dem en demokrati som är i skolan, men de lär sig inte den riktiga demokratin som de behöver ha.

Sedan har jag märkt att läkare och liknande har en tendens att inte lyssna på sina patienter, E säger t.ex. att de ska sticka henne i fingret och ta blod därifrån eftersom det inte funkar i armvecket, men nej de ska testa där flera gånger innan de till slut lyckas eller inser att det inte går. H´s flickvän sa till läkaren att hon knakse hade körtelfeber (Då hon talat med A som är sjuksköterska) men de tog inte ens test på det utan skrev ut lite antibiotika. Sen visar det sig att hon har just körtelfeber.

Jag som lärare vill det bästa för mina elever, att de ska trivas och känna en lust att lära. Därför vill jag lyssna på dem, höra deras åsikter och ta vara på det som de säger.
(Tro inte nu att jag menar att eleverna ska få bestämma allt, jag har läroplanen som ska följas,men jag tänker inte jämt bestämma hur vi ska arbete eller vad vi kanske ska ha temaarbete om. Detta för att jag anser och vet av erfarenhet, har man fått varit delaktig blir det en smula roligare, och är det roligare lär man sig bättre.)
Vill man inte det som t.ex. läkare? Jag trodde att om man valde att jobba med människor, vill man göra det bästa man kan för dem.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback