Mitt Kärlekstal

Hittade mitt kärlekstal som jag höll på den muntliga delen av de nationella proven i svenskan.

KÄRLEK


Jag är säker på att alla här inne någon gång har upplevt det som kallas l'amour och love.
Det finns en massa olika sorters kärlek.
Den första kärleken upplever vi när vi är riktigt små, kärleken från våra föräldrar. Den kärleken kommer alltid att finnas där i vått och torrt.

Sen finns det kärleken mellan vänner som uppstår genom hela livet då vi träffar nya människor som vi knyter kärleksfulla vänskapsband till.
 
Vi kan även älska ett djur lika mycket som en människa. För vem blir inte varm inombords när en underbar, liten som stor varelse kommer och puffar på en och vill gosa?

Kärleken mellan syskon är ju också en kärlek.  En gång när jag var barnvakt åt två av mina syskonbarn så gjorde Wilma illa sig, och blev väldigt ledsen,  då blir hennes bror alldeles tårögd och springer iväg och hämtar hennes snuttefilt och napp och försöker trösta henne.  Det kallar jag syskonkärlek.

Sen har vi kärleken som ger oss pirret i magen, den som kan vara livslång eller bara över en sommar.

Ja, kärlek är något som vi inte kan leva utan.

Men vad gör egentligen kärleken med oss?
Jo rent fysiskt sätts kemiska processer igång när vi blir förälskade. Mängden av serotonin som är en signalsubstans sjunker i hjärnan. Normalt skulle det framkalla depression, men den som är förälskad blir istället maniskt upptagen av den utvalda. Hjärnan producerar även dubbelt så mycket fenyletylamin än normalt, det leder till att man nästan får en upprymd känsla. Dopamin utsöndras i hjärnstammen som hjärnans egen belöning för att vinna den utvaldas gunst.  Det ger en känsla av lycka som den älskande stimuleras till att uppleva på nytt.

Vissa tror på kärlek vid första ögonkastet  andra gör det inte  men kärleken är individuell och ingen har rätt att säga att det ska vara på det ena eller andra sättet.

Vad tänker man då på när man hör orden kärlek, jag frågade min mamma och pappa vad de tänkte på,  de svarade genom att ge varandra en puss. Själv får jag en varm känsla inom mig som sprudlar  och jag tänker på de jag älskar.  En annan tänkte på lycka, och visst är man lycklig om man har kärlek omkring sig? Romantik och förtroende dök också upp.

Enligt Svenska Akademiens ordbok betyder kärlek:  "en stark känsla. Böjelse för någon med en önskan om föremålets lycka och välgång. Glädje och tillfredsställelse över att befinna sig i denna persons närhet och att göra honom eller henne till lags. Innerlig tillgivenhet."  Det tycker i alla fall jag är en ganska bra beskrivning på något som är så svårt att beskriva.

Små gester som visar att man tycker om någon betyder otroligt mycket. Som att ha ett helt frukostbord uppdukat när man vaknar,  en kram eller orden "jag älskar dig". Allt det, tycker jag ger en underbar känsla.
Att vara älskad kan stärka ens självförtroende enormt,  man kan våga saker man aldrig vågat förut bara genom att personen finns där och stöttar en.  
I kärleken är det viktigt att både ge och ta,  då vill man ju höra att man är älskad och uppskattad,  det får vi höra genom att någon säger,  vad söt du är, eller du är så fantastik på att göra det där. Men vi vill även visa att vi älskar och uppskattar någon det gör vi genom att säga det som vi vill höra, eller genom att göra någonting för personen.
Beröring är en viktig del i våra liv, att ge någon en kram  när den är lite deppig eller att ge en kram när denne är otroligt glad över att ha klarat av något, är ett sätt att visa sin kärlek och att visa att jag finns här.          Att kärleken är väldigt viktig för oss människor kan vi se genom att den avspeglas i många sånger och dikter. Det gäller ju alla sorters kärlek,  man kan ju se på Eric Claptons "Tears In heaven"  som handlar om hans son, eller på Nanne Grönvalls "Viktiga små ord" som handlar om att man ska våga säga små viktiga ord som till exempel "jag gillar dig".
Kärleken är något som i alla fall jag inte kan leva utan. Och för att citera J. Moreau  : Ålder skyddar oss inte mot kärleken, men kärleken skyddar oss till viss del mot åldrandet.

image


Kommentarer
Postat av: Stuart

Gud vad bra skrivet!!
Det var ju jättebra ju!
Var det ikväll du ska på handboll, håll utkik efter mamma, hon är där med banken

Postat av: Egoina

ååå vad fint :)

2007-09-19 @ 22:47:54
URL: http://egoina.blogg.se
Postat av: Erik

Det talet minns jag väl! Toppenbra :)

2007-09-22 @ 20:27:25
URL: http://eriknorwalds.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback